
I høst/vinter blir pram nr. 100 bygget av en kursdeltaker på pramkurset som Kystlaget Øster Riisøer, med John A. Andersen som kursleder, holder hos K. Christensen & Co., Moens båtbyggeri, Risør.
Kystlaget har de siste 15 årene hatt kurs i prambygging i det tradisjonsrike båthuset som i år fyller 150 år. I år vil den hundrede prammen bli bygd. Det kan bli deg, for det er fortsatt noen ledige plasser.
Det er ikke bare pensjonister som bygger pram, heller ikke bare menn. Sist vinter har Sandra (28) har bygd sin egen pram. Og hun bor ikke i Risør, men i Oslo. Hun har pendlet nesten hver helg i vinter. Torsdag kveld er kursdag, så da måtte hun være der. Så ble hun hos familie til søndag, for å jobbe på prammen.
Det tar «noen timer» å bygge sin egen pram eller rosjekte, men arbeidet er veldig inspirerende. Et av «problemene» som kursleder sier han har, er at deltakerne er for nøye. De lager et møbel, ikke bare en båt, men så blir de svært fornøyd og får mye skryt når de tar med seg båten hjem, tidlig på sommeren. Vel hjemme er det tid for impregnering med linolje og lakkering.
Inspirasjonen går for noen lenger enn bare det å bygge en fin båt. Leif har gjennom vinteren også malt bilder fra/av båtbyggere og båthus. Han har solgt flere av bildene. Det kan jo være hyggelig å ha et maleri av seg selv når du holdt på å få bordgangen til å passe.
Båtene bygges etter gammel tradisjon med kobberklinking av bordgangene. Og kunnskapen om klinking er jo kommet på Unesco verdensarvliste. Så her holdes tradisjonen i hevd. Kursdeltakerne bygger sin helt spesielle egendesignet båt. Ofte kommer de med bilde av en gammel pram som de rodde når de var unge, og vil gjerne ha en lignende. Kursledere er så erfarende at de sammen med båtbyggeren finner en modell som er svært lik «drømmebåten»!
Kurset foregår i et gammelt tradisjonsrikt båthus, K. Christensen & Co. Noe som gjør byggingen ekstra inspirerende. Her jobber du sammen med 5-7 andre med «ti tommeltotter», men med lave skuldre. Vi bruker «tidsriktige» maskiner og har spisepausen på «sjappa». Der satt båtbyggerne og spiste når de bygde redningsskøyter, lystbåter eller selfangere. RS «Storebrand» som var i Arendal under Arendalsuka er bygd her. På selfangeren «Polstjerna», som ligger på museum i Tromsø, kan en fortsatt se tilpassingene som ble gjort da den ble bygd (1948) i bua der pramkursene foregår.
Skulle du ikke ha lyst til å bygge en pram eller rosjekte, men gjerne ha en båt i båthuset, må du bygge en pepperkakebåt som du kan stille ut under julemarkedet på Moen sist i november.
Kontakt John A Andersen 91 77 43 45

